Akhlak Sabar Dan Tahan Menderita


Bismillah ar-rahman ir- rahim.. 

Di antara akhlak mulia yang harus dimiliki kaum Muslimin ialah sabar dan tahan menderita kerana Allah SWT. Sabar dalam melatih diri dan rela terhadap sesuatu yang tidak disenangi yang menyangkut ibadah kepada Allah.

Kaum Muslimin harus dapat melaksanakan semua kewajipannya kepada Allah dan berusaha menjauhi maksiat. Dia tidak mengizinkan dirinya untuk berbuat yang dilarang oleh Allah meskipun dia merindukannya, dan ikhlas menerima cubaan yang diberikan Allah kepadanya. Oleh hal yang demikian, dia tidak boleh mengeluh atau marah kerana orang yang orang yang mengeluh adalah bencana, orang menanti sesuatu adalah kurang akal, dan marah terhadap takdir Allah bermaksud mencaci maki Allah SWT.

Kesabaran dan tidak mengeluh termasuk dalam akhlak yang mesti diusahakan dan diperoleh melalui latihan dan perjuangan melawan hawa nafsu. Setiap kaum Muslimin mengerahui bahawa sabar dalah perintah Allah seperti mana firman-Nya :

"Hai orang-orang yang beriman, bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaranmu dan tetaplah bersiap-siaga (di perbatasan negerimu) dan bertakwalah kepada Allah supaya kamu beruntung (berjaya)."  Surah Ali 'Imran [3]:200

"Hai orang-orang yang beriman, jadikanlah sabar dan solat sebagai penolongmu..." Surah al-Baqarah [2]:153

"Dan Kami jadikan di antara mereka itu pemimpin-pemimpin yang memberi petunjuk dengan perintah Kami ketika mereka sabar dan selalu meyakini ayat-ayat kami." Surah as-Sajadah [32]:24

Sabda Nabi SAW kepada puterinta yang mengutuskan seseorang, meminta agar Nabi segera datang kerana puteranya sakit dan hampir meninggal. Maka Nabi bersabda kepada utusan tersebut :

"Kirim salam dan katakan padanya, sungguh terserah kepada Allah untuk memberi atau mengambil kembali dan segala sesuatu tergantung ajal yang ditentukan baginya, maka hendaklah bersabar dan mengharapkan pahala dari Allah." (riwayat Bukhari)

Adapun tahan menderita juga termasuk dalam sabar namun ia lebih berat. Hal itu merupakan harta para Sidiqqin dan tanda tanda orang yang soleh. Hakikat tahan menderita (ithimalul aza) adalah orang Muslim menderita kerana kepentingan Allah, lalu dia bersabar dan tahan uji. Dia tidak menolak kejahatan kecuali dengan kebaikan. Dia tidak membalas untuk kepentingan diri dan peribadi,sepanjang hal itu dia berada di jalan Allah dan mencari redha Allah.

Wallahu A'alam


0 comments to "Akhlak Sabar Dan Tahan Menderita"

Pages

Welcome to my website

Barangsiapa yang menggembirakan anak perempuannya, darjatnya seumpama orang yang sentiasa menangis kerana takutkan Allah s.w.t. dan orang yang takutkan Allah s.w.t., akan diharamkan api neraka ke atas tubuhnya.

Followers

Twitter Updates

    follow me on Twitter
    Web hosting for webmasters