Aku Mualaf - Part 9

Masa berlalu dengan pantas, tanpa aku sedari, aku sudah telah pun menginjak pertengahan tahun berada di Tingkatan 1, kepimpinan yang aku ada, kenakalan yang aku cipta membuatkan nama aku cepat saja menular di sekolah yang aku cinta. 

"Wann, nama di bisi dalam list pengawas school la. [Wann, nama kau ada dalam senarai pengawas sekolah la] " aku pandang muka Lia dan Benn dengan hairan. Hai, siapa pula yang kepala tidak betul mencalonkan aku sebagai pengawas ni? Gila? Hurm.. mungkin nak aku hancurkan sekolah agaknya. Aku tersengih sendiri. Membayangkan pakaian hitam putih berserta dengan blazzer merah. Fuh~ memang menawan. Canteklah!

"Hoi! Berangan! " Benn menampar bahuku, kasar. Aku jeling, Benn tidak memperdulikan aku, berjalan mendahului aku dan Lia. Lia seperti biasa, senyum sinis yang tidak pernah lekang dari bibirnya. Aku mendengus, lantak lah kalau aku nak berangan pun. Bukan pinjam otak dia. 

"Weh.. aku enggai la nyadi pengawas laban..... [Weh.. aku tidak mahu jadi pengawas la sebab.... ]" belum sempat aku menghabiskan ayatku, aku terpandang ke arah susuk tubuh yang menarik minat aku. Eh.. segak pulak mamat ni. Hihi.

"Eh, Benn,uji d meda nemiak nyin, sigat mat. [Eh, Benn, cuba kau lihat budak tu, kacat sangat.] " aku menunjuk ke arah orang yang aku maksud dengan teruja. Benn dan Lia memandang ke arahnya, sambil menggeleng kepala. 

"Nama hal deh? [Kenapa?]" aku bertanya, tidak puas hati dengan reaksi sahabat baik ku. 

"Gatal. [Gatal]" Benn berkata, mungkin menyampah sekali dengan reaksi yang aku rasa agak terlebih sedikit petang itu. 

"Sapa gatal? [Siapa gatal?]" pandangan aku masih lagi tidak melepaskan susuk tubuh yang aku perhatikan dari tadi. 

"D la. [Kau la]"

"Benn!!!!!!!!!!!" aku mengejar Benn yang sudah pun jauh melarikan diri. Sungguh aku sakit hati, aku tidak lagi memperdulikan budak lelaki yang aku perhatikan tadi. Tidak mengapa, esok masih ada. Akan aku usha siapa dia.. Hahahahaha.. Yang penting, Benn kena dapat "ganjaran"nya terlebih dahulu. 


****************************************************************

"Ulih aku duduk ba tisi d ka? [Boleh saya duduk di sebelah awak kah?]" aku tersenyum sambil kaber ayu bertanya. Budak lelaki (yang aku usha 2 3 hari lepas) memandang aku, pelik. Dia memandang ke arah lain, kemudian, pandangannya kembali fokus kepada aku. 

"Aku bejaku ngau d la. [Saya bercakap dengan awak la]" aku senyum lagi. Fuh..fuh.. harap harap cairlah. 

"Duduklah." dia menjawap, acuh tidak acuh. Belum sempat pun dia menghabiskan ayat, aku telah pun duduk di sebelahnya, sambil tayang muka tak tahu malu. 

"Sapa nama d? [Siapa nama awak?]" aku masih tidak mahu mengalah. Akan aku usahakan sampai dapat. Selama ni pun, apa yang aku nak memang akan aku dapatkan.

"Kennedy."

"Ok Kenn, nama aku..... "

"Aku nemu.. Cecelia.. urang ngangau Wann. Biasalah, urang bajiik, siti school ngelala. [Saya tahu.. Cecelia.. orang panggil Wann. Biasalah, orang cantik, satu sekolah tahu]" tidak sempat aku memperkenalkan diri, dia telah pun memotong ayat aku sehingga membuat aku terkedu, terdiam terus membisu. Alahai. kenal sebab aku cantik k? Ye ke? Ke sebab aku ni nakal? Hish.. tak percayalah.. Cantik? Eh... dia kata aku cantik lah.. Hihi.. 

"Nama hal tuchum deh? [Kenapa senyum?]" matanya tepat memandang aku yang sedari dari tadi tersengih sengih ibarat apek tua menang loteri. 

"Eh.. nadai nama nama.. hehe.. manahlah enti d udah nemu nama aku ngau sapa aku. [Eh.. tak ada apa apa.. hehe.. baguslah kalau awak sudah tahu nama saya dan siapa saya] " aku pura pura membetulkan baju sekolah aku. 

"Oklah kenn, aku ngarap ke tua ulih bertemu baru. G pun, aku rindu meda gamal d. Cute. [Oklah Kenn, saya harap kita boleh jumpa lagi. lagipun, saya suka tengok muka awak. Cute]" aku bangun sambil mengenyitkan mata aku terarahnya. Sebelum berpaling, aku perasan dia sedikit ternganga. Hahaha.. Baru kau kenal aku kan. Memang tidak hairan, kenapa aku harus menolak untuk menjadi pengawas tempoh hari. Jawatan itu tidak sesuai untuk aku. Hahaha. 

Dan bermula dari situ juga, kisah cinta pertama aku bermula. Ahakss. Tapi tidak bertahan lama setelah Kennedy mengambil keputusan untuk berhenti sekolah meninggalkan aku seorang diri menghadapi karenah "buku" yang kadang kadang membuat aku sakit hati. Wargh... frust.. Kenapa dia sanggup berhenti? Lelaki tiada pelajaran? Reject! Mami pasti akan hambat aku bila dia tahu sudah pandai memilih calon menantu untuknya. Haha. 

Tingkatan Satu aku teruskan dengan jayanya dan mengumpul 100 mata demerit atas pelbagai kesalahan. Tidak siap kerja rumah (biasa), makan dalam kelas (biasa juga), surat cinta terkantoi (jarang, tapi ada sekali, punca mata demerit naik mendadaklah ni), tidur dalam kelas (terlalu biasa), bertumbuk dengan rakan sekelas (pernah sekali). Nasib aku baik, disebabkan aku atlit sekolah yang pernah memberi sumbangan (kononnya), maka Jurulatih aku (memerangkap Ketua Warden) menolong aku untuk membersihkan semua mata demerit yang aku kumpul dengan senang lenangnya selama ini. Tapi, aku suka, setiap hari sabtu, aku datang ke sekolah sambil berkebun (untuk mendapatkan mata merit). Jadi aku tidak perlu berada di rumah. Memang aku suka. 

Dalam tidak sedar, sepanjang tahun 2001 aku habiskan dengan bermain sehingga kedudukan aku dalam kelas jatuh merudum ke tangga 11. Tapi bagi mami, aku tetap mendapat nombor 1, sebab aku padamkan nombor 1 kat depan tu. hahaha... Jangan marah mami. Hehe. 



















0 comments to "Aku Mualaf - Part 9"

Pages

Welcome to my website

Barangsiapa yang menggembirakan anak perempuannya, darjatnya seumpama orang yang sentiasa menangis kerana takutkan Allah s.w.t. dan orang yang takutkan Allah s.w.t., akan diharamkan api neraka ke atas tubuhnya.

Followers

Twitter Updates

    follow me on Twitter
    Web hosting for webmasters