Al Kisah Spesies Bangkai

Bismillah ar-rahman ir- rahim.. 

Assalamulaikum wbt readers.. Minta maaflah hanya kerana kadang kadang bagaikan wujud, kadang kadang hilang ditelan waktu serta kesibukan dalam duniawi. Huhu.. Ianya kenyataan yang agak jujur dan menyedihkan bila diri sendiri sedar betapa ruginya masa yang berlalu dengan pantas itu. Namun, aku manusia yang sering kali lupa dan alpa.

Kenapa harus aku meletakkan tajuk yang begitu kasar? Al kisahnya begini, beberapa hari lepas, aku terbaca tentang sesuatu yang berkaitan dengan bangkai. Katanya "Kalau dah spesies bangkai, selamanya akan jadi bangkai". Agak terkelu juga aku bila terbca sesuatu yang seperti itu. Sudah tentu kata kata itu ditujukan kepada manusia. Dan seperti yang kita maklum, siapa yang sanggup mendekati bangkai? Dah buruk, busuk pula tu. Kalau diberi pilihan, di antara setaman mawar serta 1 bangkai, orang lagi sanggup untuk memilih mawar, dan aku mungkin juga begitu. Tapi, ada sesuatu yang halus menjentik hati. Bila seorang manusia diibaratkan sebagai bangkai, nampak sangat peribadinya yang kurang mulia. Tapi siapa kita untuk menjatuhkan hukuman kepada manusia sehingga sebegitu sekali.

Yang halus menjentik hati. Hati kecilku terdetik, kenapa dipandang hina sangat bangkai itu? Bangkai itu lah yang selama ini menjadi sumber baja semula jadi kepada mawar yang wangi setaman. Bangkai itu juga menyumbangkan kepada minyak serta gas yang kita gali saban hari. Bahkan, dari bangkai itu juga akan ada tulang tulang tinggalan sejarah, yang sangat berharga. Kenapa? Andai kita tahu bangkai itu busuk, sama ada kita jangan dekat atau kita kambus sahaja. Jangan kita sering kali mengutuk sedangkan kita tidak berbuat apa apa. Perbuatan itu tidak sama sekali membezakan kita dengan bangkai tersebut. Jangan dipuja mawar yang mewangi, sedangkan ia berduri yang boleh menyakitkan sesiapa yang mendekatinya, bahkan wanginya bukannya tahan lama, bagiku mawar hanya lambang kepalsuan yang menipu mata mata manusia agar menyangjungnya. Berapa banyak kuntumnya jatuh sebelum mekar? Berapa banyak kelopak nya dimamah ulat? Bukankah keadaanya lebih serupa dengan bangkai? Yang membezakan mereka, hanya bau, dan andai keduanya ditanam, bau nya tetap akan hilang.

Pandangan aku sebagai seorang manusia yang jahil ini, kadang kadang manusia yang kita jangka tidak akan menjadi manusia itu lah yang selalu nya melakar sejarah. :)

Wallahu A'alam


0 comments to "Al Kisah Spesies Bangkai"

Pages

Welcome to my website

Barangsiapa yang menggembirakan anak perempuannya, darjatnya seumpama orang yang sentiasa menangis kerana takutkan Allah s.w.t. dan orang yang takutkan Allah s.w.t., akan diharamkan api neraka ke atas tubuhnya.

Followers

Twitter Updates

    follow me on Twitter
    Web hosting for webmasters