RASULLAH PADA MASA GERHANA MATAHARI

Bismillah ar-rahman ir- rahim.. 



Matahari telah gerhana pada suatu hari. Para sahabat telah meninggalkan pekerjaan mereka masing masing. Kanak-kanak kecil yang sedang berlatih memanah berlari lari menuju ke masjid untuk mengetahui apa yang akan dilakukan oleh Nabi. Nabi telah mendirikan sembahyang dua rakaat yang sangat panjang sehingga ada orang jatuh pengsan. Dalam sembahyang itu, Nabi telah menangis sambil berkata :

            “Ya Tuhanku, Engkau telah berkata yang Engkau tidak akan menyeksa mereka (umatnya) selagi aku bersama mereka dan selagi mereka meminta keampunan Engkau.”
Di sini terjelaslah bahawa Nabi merujuk kepada ayat al-Quran yang berbunyi :

            “Dan Allah tidak akan mengazabkan mereka selagi kamu berada di antara mereka. Dan dia tidak akan mengazab mereka selagi mereka meminta ampun.” (Al-Anfal 8:33)
Kemudian dia mengucapkan kepada para jemaah.

            “Kamu hendaklah bersegera melakukan solat apabila berlaku gerhana bulan atau gerhana matahari. Kalau kamu mengetahui tanda-tanda hari kiamat sebagaimana aku ketahui, nescaya kamu banyak menangis dan sedikit ketawa. Peristiwa-peristiwa seperti ini memerlukan kita bersembahyang, berdoa kepada Allah dan bersedekah kepada fakir fakir miskin.”

Sumber : Himpunan Kitab-Kitab Fadhail Amal (m/s : 25)

Wallahu A'alam


0 comments to "RASULLAH PADA MASA GERHANA MATAHARI"

Pages

Welcome to my website

Barangsiapa yang menggembirakan anak perempuannya, darjatnya seumpama orang yang sentiasa menangis kerana takutkan Allah s.w.t. dan orang yang takutkan Allah s.w.t., akan diharamkan api neraka ke atas tubuhnya.

Followers

Twitter Updates

    follow me on Twitter
    Web hosting for webmasters